Zabezpieczenie przez osobę/ osoby posiadającą kwalifikacje do pełnienia zawodu strażaka imprez/ wydarzeń podczas trwania, których istnieje ryzyko wystąpienia pożaru. Obecność „strażaka” zwiększa bezpieczeństwo uczestników. Zabezpieczenie odbywa się z wykorzystaniem dostarczonego na czas imprezy podręcznego sprzętu gaśniczego. Zabezpieczenie rozpoczyna się rozpoznaniem terenu/obiektu, a kończy w momencie opuszczenia wszystkich uczestników.
Zabezpieczenie ppoż. Imprez/ wydarzeń
Jedną z najważniejszych kwestii przy organizacji imprez masowych jest zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu i czasie jej trwania. Odpowiada za to organizator. Elementem tego jest zabezpieczenie wydarzenia pod kątem ochrony przeciwpożarowej. Składają się na nią wszystkie czynności, które służą zapobieganiu powstawaniu oraz rozprzestrzenianiu się pożarów, klęsk żywiołowych i innych zagrożeń. Zgodnie z Ustawą o ochronie przeciwpożarowej, należy zapewnić odpowiednią ilość środków i sił do zwalczania pożaru oraz pozostałych zagrożeń.
Ochrona przeciwpożarowa imprez
Zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych, organizatorzy imprezy są zobowiązani w określonym w niej terminie, do zwrócenia się do miejscowego Komendanta Miejskiego lub Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej, z wnioskiem o wydanie opinii o potrzebnej wielkości środków i sił niezbędnych do zabezpieczenia imprezy masowej. Opinia powinna także określać ewentualne zastrzeżenia związane ze stanem technicznym terenu lub obiektu oraz zawierać informacje o przewidywanych zagrożeniach.
Ustawa obliguje organizatora do spełnienia określonych wymagań w ramach imprezy masowej. Oprócz ochrony przeciwpożarowej, jest to zadbanie o właściwy stan techniczny obiektów, urządzeń i instalacji. Należy zapewnić sprzęt ratowniczy i gaśniczy, także środków gaśniczych do ewentualnych czynności ratowniczo-gaśniczych. Organizator powinien również zadbać o opracowanie Instrukcji postępowania na wypadek pożaru lub innego zagrożenia w miejscu i podczas trwania całej imprezy masowej.
Zabezpieczenie imprez masowych
Dla organizatorów każdej imprezy zapewnienie w jej trakcie uczestnikom bezpieczeństwa, ale też jego poczucia jest kluczową sprawą. Jest to niełatwy obowiązek. Dlatego warto zadbać o kompleksową i profesjonalną ochronę przeciwpożarową imprez masowych, niezależnie od miejsca, charakteru oraz stopnia trudności eventu.
Co powinno wchodzić w skład ochrony przeciwpożarowej imprez? Można skorzystać z usługi doradztwa w temacie rozplanowania terenu, a także wyposażenia w zakresie spełniania obowiązujących zasad dotyczących bezpieczeństwa pożarowego. Na życzenie organizatora, może być wykonany Plan ochrony. Na wypadek powstawania pożaru, sporządzana jest Instrukcja postępowania. Należy dokonać niezbędnych uzgodnień z Państwową Strażą Pożarną. Zależnie od planu rozmieszczenia, należy zadbać o dostarczenie przez strażaków odpowiedniej ilości podręcznego sprzętu gaśniczego. Warto pomyśleć o zabezpieczeniu ogniochronnym łatwopalnych elementów, tekstyliów i dekoracji.
Obecność podczas trwania imprezy masowej służb ochrony przeciwpożarowej jest elementem zapewnienia bezpieczeństwa. Powinny to być wykwalifikowane i doświadczone osoby jak strażacy czy inspektorzy ppoż. W razie konieczności przybycia zastępów straży pożarnej, te osoby powinny kierować do tego czasu akcją gaśniczą. Liczba 10 pracowników służb powinna odpowiadać na potrzeby 300 uczestników imprezy i dodatkowa 1 osoba na kolejne 100 osób.